U bent hier

OKV2012.5

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. Op 2 februari 1987 breekt brand uit in het Museum Smidt van Gelder, aan de Belgiëlei te Antwerpen. Gelukkig gaat de statige herenwoning niet in de vlammen op, maar de schade is toch aanzienlijk.

Jordaens en de antieken in Brussel en Kassel is geen retrospectieve, maar een tentoonstelling met een nieuwe kijk op de kunstenaar. Het is allesbehalve gebruikelijk om Jordaens in verband te brengen met de antieke verhalenschat. Het is ook de eerste expositie ooit die dit specifieke aspect van zijn oeuvre belicht.

Bruegel blijft een fascinerend fenomeen. Wat we van zijn biografie weten is hoofdzakelijk te danken aan het Schilderboeck van Karel van Mander. Het is teleurstellend weinig, gelet op de beroemdheid die hij bij leven nog kreeg. De hamvraag is altijd geweest: hoe konden de twee zonen die werken zo goed kopiëren, terwijl de meeste originelen al lang verkocht waren?

 

In 2011 won het Kasteel van Seneffe de Museumprijs. “Het verbindt op een kwaliteitsvolle wijze aandacht voor geschiedenis en architectuur, voor het park en de indrukwekkenden zilververzameling,” zo oordeelde de jury. De grijze steen van de streek laat het kasteel ietwat somber ogen, zeker als de wolken dreigend zijn en de zon verscholen. 

Kwam Jan van Eyck als een briljante ster uit het duistere niets tevoorschijn, of zijn de verwezenlijkingen van zijn kunst gebed in een langere, aantoonbare traditie? Het zijn vragen die gesteld worden in de tentoonstelling De weg naar Jan van Eyck in het Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam.

 

‘Waarheen de wind ook waait’ is de tentoonstelling met werk van Frank Steyaert. Ze opent begin november, de dagen rond Allerheiligen. Dat is niet toevallig. Dood en leven is een thema dat niet meer weg te denken is uit zijn oeuvre. 

In het Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet laten tekeningen in de ziel kijken van oude en nieuwe meesters, maar ook gastcuratoren en bezoekers geven zich bloot. Een niet-klassieke tentoonstelling moet een frisse wind door het Prentenkabinet doen waaien.

Het internet en de sociale netwerksites zijn de laatste jaren deel gaan uitmaken van ieders leven. Statusupdates posten, commentaren geven op berichtjes en trefwoorden of ‘tags’ toekennen aan foto’s behoren tot de cultuur van alledag. Een aanleiding voor een pilootproject rond‘crowdsourcing’ van het Huis van Alijn.

Abonneren op RSS - OKV2012.5