U bent hier

OKV2012.1

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen.

In de Koningsgalerij te  Brussel opende vorig jaar het Museum der letteren en manuscripten. Het is voor bezoekers een trip naar alle domeinen van de geest.

Het archeologisch team van de Koninklijke Musea voor Kunst en Geschiedenis staat internationaal in hoog aanzien. Terecht. Nu de rotskunst die het sinds 1998 in Egypte onderzoekt ook is gedateerd.

Tijdens de voorbij  eeuw  heeft het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika in Tervuren een fabelachtige collectie opgebouwd, met meer dan tien miljoen objecten. Hoe kan men dat tonen? En wat wordt in 2015 het vernieuwde museum?

Stijn Cole heeft zijn nieuwe stek gevonden in Seloignes, een dorp in de buurt van Chimay. Bossen en landerijen zijn er overal. Een niet onbelangrijk gegeven voor deze jonge kunstenaar die al een aardig palmares kan voorleggen.

Eind 2011 kwam de kaart van Vlaanderen uit de collectie van het Antwerpse  Museum  Plantin-Morerus op de Topstukkenlijst van de Vlaamse regering. Die kaart uit 1540 is het werk van Gerard  Mercator en geeft een globaal zicht op de dorpen en steden van het graafschap. 

Het Antwerpse Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet is uniek. Het prijkt als enige museum op de prestigieuze Unescolijst van het Werelderfgoed. Het museum beweegt zich al verscheidene jaren op het internet met een eigen website. 

Dat het Mercatorfonds in dit Mercatorjaar een boek brengt over de beroemde cartograaf, die vijfhonderd jaar geleden als Gerard de Cremer werd geboren in Rupelmonde, ligt voor de hand. Dat de auteur een Duitser is, hoeft ook niet te verwonderen. 

Abonneren op RSS - OKV2012.1