U bent hier

OKV2011.4

Stéphanie Leblon

Dit najaar gaat Stéphanie Leblon voor enkele maanden op residentie in Parijs. Ze wil er een reeks schilderijen maken over gotiek en emotie. Ook nu zal het gaan over ‘kijken’ en het ‘blikveld’, want dat is de basis van haar werk. 

Een Amerikaans kunsthistoricus gespecialiseerd in kunstdiefstal, Noah Charney, kwam onlangs in Gent zijn opus voorstellen aan de pers, in de buurt van zijn studieobject, het Lam Gods. Voor de diefstal van de Rechtvaardige rechters heeft hij Karel Mortier geconsulteerd. Hij vermelde dat er blijkbaar nog niet geopende dossiers bij het bisdom berusten.

 

In de vijftiende eeuw zijn de steden van de Bourgondische Nederlanden toonaangevende kunstzinnige productiecentra die tekenen voor de vernieuwende schilderkunst van de Vlaamse Primitieven, de gotische kerken, de Brabantse retabels, de wandtapijten en de schitterende polyfone muziek. Ook de verluchtingskunst kent een artistieke bloei zonder voorgaande.

Het Lam Gods spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Niet alleen is het een meesterwerk van laatmiddeleeuwse Vlaamse schilderkunst, de tumultueuze geschiedenis van dit veelluik is minstens even fascinerend. De voorbije eeuwen werden één of meerdere panelen geconfisqueerd, gebroken, verkocht, verzaagd, gestolen of bijna opgeblazen.

Achter de gevel van het imposante, vijftiende-eeuwse patriciërshuis De Grote Sterre bevindt zich niet enkel de toeristische dienst van de stad Damme maar ook het interessante Uilenspiegelmuseum. Wat heeft Damme met Uilenspiegel en wie was die figuur eigenlijk?

In het idyllische dorp Sint-Amands-aan-de-Schelde bevindt zich het Provinciaal Museum Emile Verhaeren: een kleinschalig maar uniek museum dat focust op Verhaerens’ rijke literaire erfenis. Het oeuvre van de in Sint-Amands geboren Emile Verhaeren (1855-1916) bestaat voornamelijk uit poëzie, maar ook zijn theaterteksten, kortverhalen en kunstkritieken hebben hun belang gehad.

Of haar portret tussen haar geliefde juwelen kon worden opgehangen, dat was de wens van Hélène Godtschalck bij haar legaat aan de KMKG in 1915. De nieuwe zaal Preciosa brengt die wens nu in vervulling. 

Verluchte handschriften zijn populair. Maar liefst drie tentoonstellingen volgen elkaar in ijltempo op. Naast M Leuven en de Koninklijke Bibliotheek brengt ook het STAM in Gent een verhaal rond een middeleeuws manuscript. Het STAM in Gent haalt het vergeten Liber Floridus (letterlijk ‘Bebloemd Boek’) van onder het stof. 

Abonneren op RSS - OKV2011.4