U bent hier

Rousseau Jean Jacques

OKV 2005.1 tento

Van Knossos tot Beaufort - Toc H: Huis van oorlog en vrede - Michaël Borremans. Ik schilder om mensen te troosten - De koloniale tijd van Congo - Belgische romantiek heeft vele gezichten - Schoudert penseel voor kunst uit de bunker - Het allermooiste uit het Prentenkabinet - Verrassend, veelzijdig Tervuren - Graaf eens digitaal

Het Museum voor Industriele Archeologie en Textiel te Gent

Door de eeuwen heen is Gent een stad geweest met belangrijke ambachtelijke of industriële activiteiten. In de middeleeuwen was Gent bekend voor zijn kwaliteitslakens. Op het einde van de middeleeuwen kwam in Vlaanderen de linnennijverheid meer en meer op de voorgrond. 

De landcommanderij Alden Biesen

Alden Biesen is een van de oudste bezittingen van de Duitse Orde in onze gewesten. Op 20 april 1220 schonken Arnold III, graaf van Loon, en zijn zuster Mechtildis, abdis van het stift van Munsterbilzen, een in 1216 gewijde kapel met bijhorende landerijen, in Biesen gelegen, aan de Orde van het hospitaal Onze-Lieve-Vrouw der Duitsers in Jeruzalem. 

Schilders van de zee

Reeds héél vroeg in de cultuurgeschiedenis duiken zee en schepen op in de beeldende kunst. Het maritieme oefende blijkbaar al gauw een bijzondere aantrekkingskracht uit op de kunstenaars.

De 18e-eeuwse burgerlijke architectuur in de zuidelijke Nederlanden

Doorgaans wordt aangenomen dat het 18e-eeuwse Vlaamse kunst- en cultuurleven op een laag pitje brandde. Nochtans bezit Vlaanderen een schat aan gewoonweg prachtige 18e-eeuwse gebouwen en interieurs, waarvan de talrijke kastelen en burgerhuizen (hotels) de meest indrukwekkende zijn.

De versierde mens : mode van 1700 tot 1930

In bijna alle culturen hebben mensen dagelijks met kledij te maken. En bijna altijd is die kledij op één of andere manier verfraaid. Die versiering kan vele vormen aannemen: van het eenvoudige sierstiksel dat de snit beklemtoont, tot kostbaar goudborduursel, van een halssnoer in glaskralen tot de schitterendste diamantjuwelen. 

Hypocrisie en ijdelheid in het profane portret

'De voldoening bij het aanschouwen van portretten van zijn voorouders is van de grootste waarde voor ieder mens en wekt in hem de begeerte naar roem! ' (Giorgio Vasari) Er zijn weinig kunstuitingen waarin de hypocrisie zo duidelijk aanwezig is als in het portret. Die hypocrisie berust op een stilzwijgend compromis tussen de geportretteerde en de portrettist.

Abonneren op RSS - Rousseau Jean Jacques