U bent hier

LaToya Ruby Frazier - Et des terriles un arbre s'élèvera

De Amerikaanse fotografe LaToya Ruby Frazier plaatst de recente geschiedenis van haar geboortestreek Braddock: stijgende werkloosheid, toenemende armoede, demografische achteruitgang... naast de geschiedenis van de Borinage en de steenkoolindustrie.

De Amerikaanse fotografe LaToya Ruby Frazier groeide op in Braddock, een stadje even buiten Pittsburgh, in het hart van de Rust Belt. The bottom heette het lagere en armere deel van de stad, dicht bij de staalfabriek Edgar Thomson Steel Works, die in 1872 werd opgericht door Andrew Carnegie. Daar werd LaToya Ruby Frazier zich op haar zestiende bewust van de noodzaak om te getuigen over de impact van de-industrialisering op de Afro-Amerikaanse gemeenschap. Ze maakte foto’s van drie generaties vrouwen in haar familie (haar grootmoeder, haar moeder en zichzelf) en van landschappen die getekend waren door de teloorgang van een ooit bloeiende staalindustrie.

De lichamen en landschappen die ze in The Notion of Family naast elkaar plaatst, weerspiegelen de recente geschiedenis van Braddock: stijgende werkloosheid, toenemende armoede, demografische achteruitgang, opkomst van ziektes, sluiting van ziekenhuizen, drugsgebruik... In de lijn van de sociaal-documentaire fotografie waartoe de FSA (de Farm Security Administration) ooit het initiatief nam en waartoe onder meer Walker Evans, Dorothea Lange en Gordon Parks belangrijke bijdragen leverden, werkt ze gestaag voort aan het in kaart brengen van de realiteit van de arbeidersklasse – met dit verschil ten opzichte van de anderen, dat ze haar eigen verhaal en dat van haar omgeving vertelt. Haar politieke engagement en haar strijd tegen sociale ongelijkheid krijgen vorm in rigoureuze ensceneringen. Door dit conceptuele aspect is haar werk meer dan louter documentair.

Tijdens haar verblijf in het MAC’s boog Frazier zich over de geschiedenis van de Borinage en de steenkoolindustrie. Ze nam contact met ex-mijnwerkers en hun families en die verleenden graag hun medewerking aan foto’s die een beeld geven van wat ze hebben meegemaakt. De reeks die zo ontstond, kan worden gezien als een prehistorische vorm van het verval van Braddock in de jaren ’90 zoals dat is vastgelegd in The Notion of Family. Het heen-en-weer tussen beide werken schept een band tussen het verleden van de Borinage en dat van Braddock. Lokale verankering als voorwaarde voor universaliteit.

LaToya Ruby Frazier, in 2015 winnaar van de MacArthur ‘Genius Grant’, geldt als een van de grote fotografen van haar generatie. Ze heeft tentoongesteld in de Verenigde Staten en in Europa. Werk van haar is te vinden in het MoMA, de Pinault Collection en vele andere museale en privécollecties.

19/02/2017 tot 21/05/2017
Rue Sainte-Louise
82
7301 Hornu