U bent hier

Van De Woestyne Gustave

Joost Maréchal, keramist en glazenier

“Het blijft verbazen dat een getalenteerde kunstenaar als Joost Maréchal in het schemerduister van het verleden blijft gehuld. Hij heeft anders alles mee om onbetwistbaar als een van de groten van de keramiek in België erkend te worden. Maréchal bezit als keramist de nodige durf en nieuwsgierigheid. Hij heeft een heldere visie en weet die in klei te vertalen.” 

In 1927 verwelkomde het Musée de Grenoble moderne Belgische kunst. Het werd een historische afspraak naar Belgisch model: een expo met de eerder gematigde Brusselse scène, en een expo met de vooruitstrevende expressionisten en surrealisten. Het FeliXart Museum maakt een reconstructie.

Nee, je gaat niet op bezoek in het Museum & Tuinen van Buuren in Ukkel, je komt er thuis. Het is het huis van een echtpaar dat de kunst innig lief had en dat de omgeving waarin zij leefden met overleg en met zorg voor de hoogste kwaliteit heeft vorm geven.

Het KMSKA, dat de grootste en belangrijkste Ensorverzameling ter wereld bezit, organiseert samen met ING België en Bozar Expo de tentoonstelling 'Ensor ontmaskerd' in het ING Cultuurcentrum te Brussel. Curator Herwig Todts schreef voor OKV een opmerkelijk themanummer.

Dit is de eerste individuele tentoonstelling van Gustave Van de Woestyne in het Museum voor Schone Kunsten van zijn geboortestad Gent sinds de retrospectieve van 1949, twee jaar na zijn dood. Na meer dan zestig jaar is het dus de hoogste tijd om het beeld van de verstilde expressionist bij te stellen. 

Academisch Erfgoed K.U.Leuven

Een mens kijkt er even van op: 2.150. Zoveel musea en collecties telt UMAC, de databank van het internationale subcomité bij ICOM, de wereldwijde behartiger van museumbelangen, dat zich inlaat met universitaire verzamelingen. De grote helft daarvan bevindt zich in Europa.

Museum Dhondt – Dhaenens

Jules Dhondt (1889-1969) en Irma Dhaenens (1892-1973) huwden in 1913. Jules Dhondt was een succesvol zakenman en een trouw mecenas van de Vlaamse Beweging. Na de Eerste Wereldoorlog kocht het gezin Dhondt-Dhaenens zijn eerste kunstwerken. Kort voor de Tweede Wereldoorlog verhuisde het naar de nieuwe villa Zodenhof aan de oever van de Leie.

 

Meesterwerken op papier - van romantiek tot abstractie

In dit nummer wordt een boog gespannen van ongeveer een eeuw, gaande van de nabloei van het neoclassicisme tot het begin van het surrealisme in de 20ste eeuw. De gekozen werken zijn afkomstig van openbare verzamelingen; dit betekent dat de keuze niet alleen beperkt is gebleven tot Belgische kunstenaars. 

Van goeden huize - Over Vlaams expressionisme

Wie er het woordenboek op naslaat, merkt dat "expressie" met gevoel te maken heeft en met de uitdrukking van dat gevoel. Bij "expressief" horen de adjectieven sterk en krachtig en "expressionisme" wordt die kunstrichting genoemd waarin het wezen van de dingen uitgedrukt worden.. 

Paul van Ostaijen en de beeldende kunsten

Paul van Ostaijen was de belangrijkste woordvoerder van het modernisme in Vlaanderen. Door zijn belangstelling voor de theoretische fundering van de moderne kunst, zowel literair als plastisch, verleende hij bovendien aan dat modernisme een intellectueel statuut. Het werd hem niet onvoorwaardelijk in dank afgenomen. 

Pagina's

Abonneren op RSS - Van De Woestyne Gustave