U bent hier

Janssens Abraham

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Zavelkerk

Het is een fijne uitstap, naar de Brusselse Zavel op een vroege septemberdag. Wie zijn blik kan losrukken van flâneurs en etalages vol chocolade of antiek, ziet de Onze-LieveVrouw-ter-Zegekerk als een gotisch schrijn voor zich oprijzen. Het beeld van een sierlijke heilige met vlechten en haarwrongen deed me even halt houden in het portaal.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Vlaamse Meesters in Situ

Begin juni startte Vlaamse Meesters in Situ, een initiatief van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen dat loopt tot einde september. Het neemt je mee naar 45 sites, verspreid over Vlaanderen, naar kerken en kloosters, kastelen en stadhuizen waar topstukken van Vlaamse meesters nog altijd op hun oorspronkelijke plaats, in situ, te bewonderen zijn.

Brukenthalmuseum in Sibiu

In de twaalfde eeuw trokken vele Vlamingen naar Oost-Europa. Slechte oogsten en een groeiende populatie dwongen onze voorouders tot emigratie. In de streek van Sibiu in Roemenië kan je er nog altijd de sporen van vinden. Tegelijkertijd bezit de stad één van Europa's topcollecties van Vlaamse kunst.

 

Sint-Baafskathedraal van Gent - Een kunstkamer

Doorgaans bekijken wij kunst in musea, galeries of antiekbeurzen, in plaatwerken en op het televisiescherm. Steeds zien wij dan het oeuvre op zichzelf: een artistieke schepping zonder haar maatschappelijke context. In de Gentse Sint-Baafskathedraal is dat onmogelijk. Deze “kunstkamer” is nog een echte kerk, geen museum.

 

Jacob Jordaens

Misschien leerde ook u het werk van Jordaens kennen op grootmoeders koekentrommel: Soo d'oude songen (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten, Antwerpen) of De koning drinkt (Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, Brussel) waren lange tijd even populaire dekselversieringen als Rembrandts Nachtwacht in gedreven koperkleurig blik. 

Abraham Janssens - De Mens bezwijkend onder de Lasten van de Tijd

Bedenkingen over het verloop van het menselijk leven behoorden niet alleen tot het domein van de bespiegelende geschriften, maar werden ook veelvuldig in de plastische kunsten tot uiting gebracht door middel van ingewikkelde allegorische voorstellingen.

Abraham Janssens - Scaldis en Antwerpia

Abraham Janssens leverde voor de ‘Staetencamer’ een groot doek om de schoorsteen te versieren. ‘Scaldis en Antwerpia’ is een allegorisch tafereel waarin slechts twee figuren in beeld worden gebracht : links Scaldis, rechts Antwerpia.

Abonneren op RSS - Janssens Abraham