Van Knossos tot Beaufort - Toc H: Huis van oorlog en vrede - Michaël Borremans. Ik schilder om mensen te troosten - De koloniale tijd van Congo - Belgische romantiek heeft vele gezichten - Schoudert penseel voor kunst uit de bunker - Het allermooiste uit het Prentenkabinet - Verrassend, veelzijdig Tervuren - Graaf eens digitaal
'Iedereen is evenwaardig' - Jacques Sonck - een boek te verkrijgen bij de Katholieke Universiteit Leuven. - Geuren en Kleuren. Een sociale en economische geschiedenis van Vlaams-Brabant in de 19de en de 20ste eeuw. - Amandine gered van roestige dood in Visserijdok. - Het Brein-museum voor Natuurwetenschappen. - Casino 2001 - Michel Seuphor…
Je zou het bijna vergeten: het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst (SMAK) in Gent bezit een heuse Francis Bacon. En niet van de minste. Figure Sitting, behoort beslist tot de topwerken van de in 1992 overleden excentrieke Ierse kunstenaar.
Ronald Feltkamp noemt zichzelf een "echte amateur" van schilders. Hij geldt internationaal als de Van Rysselberghe-expert. Feltkamp assisteerde Christie's en Sotheby's bij belangrijke veilingen met werk van de grote neo-impressionist.
Een kunststroming is het kind van vele vaders. Ingewikkelder wordt het wanneer moet worden vastgesteld hoe deze of gene beweging naar het buitenland werd uitgevoerd. Wat blijft er dan van de oorspronkelijke opvattingen over; waar worden ze in al hun zuiverheid overgenomen of hoe werden ze in een min of meer uitgeholde vorm doorgegeven?
Onder de vele musea die Vlaanderen rijk is bevinden zich tal van gespecialiseerde verzamelingen die opgebouwd zijn rond één of enkele onderwerpen. Bij nadere beschouwing valt het op dat er geen enkel museum bestaat dat gewijd is aan glas.
Openbaar Kunstbezit wilde - als basisidee van deze aflevering - een staat opmaken van de Belgische kunst in de jaren '80. Het is een hachelijke zaak conclusies te trekken voor men enige afstand heeft kunnen nemen.
Op 28 oktober 1982 keurde de Provincieraad van West-Vlaanderen het voorstel goed (na een hevige discussie) om het voormalige grootwarenhuis SEO (Spaarzaamheid, Economie, Oostende) gelegen in de Romestraat nr. 11 te Oostende aan te kopen om tot museum voor modern kunst om te bouwen.
Assemblage wordt nogal makkelijk geïdentificeerd met een 20e-eeuwse vorm van industriële produktie: het monteren van kant-en-klare onderdelen tot een volwaardig gebruiksvoorwerp zoals een auto. Assemblage is echter meer dan dat. In de plastische kunst is het een vrij recent fenomeen.
We doen de waarheid geweld aan, als we stellen dat er maar twee soorten kunstwerken zijn: enerzijds atelierkunst (de bestemming van het kunstwerk blijft bij het maken nog in het ongewisse of het kunstwerk komt in het gebruikelijke galerijcircuit terecht), anderzijds pure opdrachtkunst.