U bent hier

Twee particuliere meesterwerken in langdurige bruikleen bij Musea Brugge

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Roeland Savery Groeningemuseum

 

In het voorjaar van 2020 wordt het Brugse Groeningemuseum gerenoveerd en de opstelling van de collectie grondig herdacht. Musea Brugge, dat de collectie beheert, wil zo, naast de gekende topstukken van de Vlaamse Primitieven, ook haar rijke collectie uit de late zestiende en vroeg-zeventiende eeuw opnieuw onder de aandacht te brengen. Om het verhaal van die kunstenaars te versterken, worden enkele stukken van kunstenaars uit andere Vlaamse kunststeden binnengehaald. Twee schilderijen van Jan Fyt en Roelandt Savery komen zo in langdurige bruikleen bij het Groeningemuseum.

 

De eigenaar, een privéverzamelaar, leende in het verleden al werken uit aan het Metropolitan Museum in New York. De kunstenaars waren geen onbelangrijke namen in hun tijd. Roelandt Maerentsz. Savery (1576-1639) werd geboren in een protestantse Kortrijkse kunstenaarsfamilie die rond 1585 uitweek naar Haarlem. Savery genoot een opleiding bij zijn broer Jacob, die waarschijnlijk in de leer was geweest bij Hans Bol. Als hofschilder was hij verbonden aan het hof van de Heilig-Roomse keizers Rudolf II en Matthias in Praag. Hij geldt als een veelzijdig kunstenaar en navolger van Pieter Bruegel de Oude en Jan Brueghel de Oude.

 

“Zijn landschapstekeningen en landschapschilderijen tonen een minutieuze stijl die rond 1500 ontstaan is bij meesters als Gerard David. Zijn werk Een bosrijk landschap met koeien en geiten zal, samen met de Prediking van Johannes naar Pieter Bruegel en een anoniem landschap, het belang van de landschapskunst illustreren. Deze twee mooie werken, gecombineerd met een opgefrist museum, zijn eens te meer een reden voor een nieuw bezoek aan het Groeningemuseum. De sterke collectie zal gepresenteerd worden met een sterk verhaal, op het topniveau dat we van Musea Brugge gewend zijn.”, vertelt de Brugse schepen van cultuur Nico Blontrock.

 

Roelandt Savery - Een bosrijk landschap met koeien en geiten

 

Jan of Johannes Fyt werd geboren rond 1610 in Antwerpen en trad reeds op jonge leeftijd in de leer bij Hans van den Berghe en Frans Snijders. Hierdoor kon hij al rond zijn twintigste, in 1630, intreden als meester in de Sint-Lucasgilde. Tussen 1633 en 1641 trok Fyt Europa door en verbleef hij onder meer in Parijs, Rome, Venetië, Firenze en Napels. Terug in Antwerpen werkte hij in zijn atelier heel wat landschaps- en dierenstukken uit en werd zijn naam gekoppeld aan het jachtstilleven. Rijkelijk gevulde tafels die de buit presenteren vergezelt Fyt vaak door een geïnteresseerde kat. Daarnaast werkte hij samen met de enkele van de grootste namen van zijn tijd. Van zijn hand zijn de honden en de Antwerpse torenspitsen in het landschap Portret van een jongetje van Erasmus Quellinus II. Ook Thomas Willeboirts Bosschaert, Pieter Paul Rubens en Jacob Jordaens konden op zijn talent rekenen. Pieter Boel, die een tijd lang in de leer was bij Fyt, wordt als één van zijn grootste navolgers gezien. 

 

Till-Holger Borchert, directeur van de Brugse Musea, vertelt waarom het werk van Fyt zo belangrijk is: “Jan Fyt is één van de belangrijkste Vlaamse stilleven-kunstenaars. Hij was in het midden van de zeventiende eeuw actief in Antwerpen en Italië, en beïnvloedde met zijn vlotte schilderstijl zijn tijdgenoten. Zijn werk Stilleven met jachtbuit is van hoge kwaliteit, en vormt een belangrijke toegevoegde waarde voor de presentatie stillevens uit de eigen collectie.” De kunstwerken zullen tijdens hun verblijf in Brugge verder onderzocht worden.

 

Jan Fyt - Roerdomp en eenden door honden verrast - © MSK Gent - www.lukasweb.be – Art in Flanders

 

Een bosrijk landschap met koeien en geiten van Roelandt Savery en Stilleven met jachtbuit van Jan Fyt zijn vanaf eind februari 2020 te bewonderen, in het vernieuwde Groeningemuseum.