U bent hier

reportage

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen Nationale Bank

Een centrale bank is doorgaans niet zomaar toegankelijk voor het publiek. Hetzelfde geldt voor haar kunstcollectie. Al sinds 1972 verzamelt de Nationale Bank van België hedendaagse kunst, maar wat gebeurt daarmee? Krijgen we die kunst ooit te zien? Nu wel. Met een tentoonstelling in de gerenoveerde lokettenzaal wil de Nationale Bank een deel van haar collectie ontsluiten.

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen wrijfprenten Ronald van Belle

De Brugse kunsthistoricus Ronald Van Belle maakte de voorbije 45 jaar ongeveer zeshonderd wrijfsels – wrijven met zwarte was op papier – van vooral gegraveerde grafmonumenten. Het is de grootse collectie wrijfprenten in België.

Coup de ville

Het kunstenparcours Coup de ville in Sint-Niklaas is dit jaar aan de derde editie toe. Initiatiefnemer Stef Van Bellingen: “Voor de editie van 2016 zijn we zoals voorheen gaan zoeken naar locaties die stimulerend zijn voor de kunstenaars, waar een interessante interactie kan ontstaan tussen de kunstenaar en het kunstwerk dat hij tot stand brengt…

“Het Kasteel van Gaasbeek is een theater van de geschiedenis”

Sinds 2004 is Luc Vanackere directeur van het Kasteel van Gaasbeek. In die tien jaar zette hij het op de kaart als een plek die de relevantie van erfgoed voortdurend bevraagt en het historisch patrimonium systematisch confronteert met hedendaagse kunst. 

Meesterwerk van Van Eyck tot Rubens in detail - Kijken met nieuwe ogen

De luiken van de Triptiek van Heinrich von Werl (1438) zijn toegeschreven aan Robert Campin (ca. 1375/85- 144). Ze vertonen evenwel zoveel verschillen qua stijl, kwaliteit en schildertechniek dat ze het werk lijken van meerdere schilders in een atelier. 

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. Bij het doorbladeren van de jaargang 1995 van Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen, blijkt dat in tegenstelling tot de vroege jaren schilder- en beeldhouwkunst niet langer de exclusieve aandacht genieten. 

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. Op 2 februari 1987 breekt brand uit in het Museum Smidt van Gelder, aan de Belgiëlei te Antwerpen. Gelukkig gaat de statige herenwoning niet in de vlammen op, maar de schade is toch aanzienlijk.

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. In 1986 is Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen al lang geen debuterend tijdschrift meer, maar de doelstellingen blijven onveranderd: kunst voor een zo breed mogelijk publiek toegankelijk maken.

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. In het Monumentenjaar 1975 krijgt de lezer van Openbaar Kunstbezit waar voor zijn geld. Sinds twee jaar hebben het Nederlandse en het Vlaamse Openbaar Kunstbezit de handen in elkaar geslagen.

De Museumprijs, een initiatief van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en het advocatenkantoor Linklaters, beloont elk jaar een Vlaams, een Brussels en een Waals museum met elk 10.000 euro. Publieksvernieuwing en publieksbetrokkenheid zijn de hoekstenen van de prijs. De uitreiking van de editie 2011 vond plaats op dinsdag 22 mei 2012 in het Museum van Elsene.

Pagina's

Abonneren op RSS - reportage