U bent hier

2013.1 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2013.1
2013 - 51ste jaargang

Gerelateerde Artikels

“Ik wist al vroeg dat ik kunstenaar wou worden,” zegt Karolien Soete zonder pretentie: “Ik werk er nu nog aan.” Karolien Soete (°1973) woon in de de Brugse Poort, een volkse wijk in Gent. Het huisje is klein, met een persoonlijke toets ingericht en de kat zorgt mee voor een prettig thuisgevoel. 

Omstreeks 1400 werd in Brugge een aantal liederen, gebeden en gedichten samengebracht in een handschrift. Bijna 500 jaar bleef dit handschrift onder de radar, rustend in een privébibliotheek. Rond het midden van de negentiende eeuw werd het voor de eerste maal uitgegeven en groeide stilaan zijn faam. 

‘25.484 Joden en 352 zigeuners waren hier’ Kazerne Dossin brengt de Belgische holocaust in herinnering en onderzoekt tegelijk de mechanismen van hedendaags groepsgeweld. De nazi’s gebruikten de achttiende-eeuwse legerkazerne Dossin ‘SS-Sammellager’ in Mechelen als transitgevangenis.

De Koninklijke Bibliotheek van België, M – Museum Leuven, de Fondation Custodia – Collection Frits Lugt en Illuminare - Studiecentrum voor Middeleeuwse Kunst (KU Leuven) sloegen de handen in elkaar voor een tentoonstelling rond de prentuitgever Hieronymus Cock (1518-1570). 

Het was een tijdje geleden, maar onze eerste abstracten staan weer in het zonnetje, ditmaal in het MSK Gent, niet meteen de plek waar zij hun grootste successen behaalden. “Het is een beetje uit de hand gelopen,” verontschuldigt curator Johan Desmet zich. 

Handgeschreven boeken zijn als een mentale wandeling door de tijd. Een kijk in de breinen van meer dan zeven eeuwen geleden. Veertig van de mooiste verluchte manuscripten van het Antwerpse Museum Plantin-Moretus verklappen nu hun geheimen. Magnifiek uniek werelderfgoed. 

Musea, archieven en andere culturele instellingen hebben schatten in huis. Niet alleen bezitten ze schitterende collecties, ze hebben ook databanken vol nuttige informatie. Daarin registreren ze bijvoorbeeld de kunsthistorische context van hun objecten, maar evengoed de contactgegevens of reacties van bezoekers of financiële feiten. 

In de reeks ‘De Essentie’ boekjes van uitgeverij Luster behandelen experten uit verschillende disciplines de kern van een wezenlijk aspect uit hun vakgebied in amper zestig pagina’s. Professor Willem Elias, filosoof en expert in de kunsteducatie schreef de essentie van de moderne kunst. Een moeilijke opdracht, want kunstbeschouwing is geen exacte wetenschap.