U bent hier

2012.3 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2012.3
2012 - 50ste jaargang

Gerelateerde Artikels

Wannes Lecompte (°1979) heeft al een heel parcours achter de rug en dat heeft hem rijk aan ideeën en inzichten gemaakt. Dat levert boeiende kunst op die niet onopgemerkt blijft. Zijn werk zelf laat zich slechts langzaam ontdekken, het vergt inspanning van de kijker. 

In 1986 maakte de Vlaamse kunstpaus Jan Hoet naam met het veelbesproken project Chambres d’Amis. Maar liefst 51 werken van internationaal vermaarde kunstenaars werden speciaal ontworpen en uitgevoerd voor privéwoningen in het Gentse. In het millenniumjaar palmde de kunst de gehele stad Gent in met het nieuwe concept Over the Edges

Laurent Busine, directeur van het MAC’s in Grand Hornu, koppelt hedendaagse verschijningsvormen van gemis aan een laatmiddeleeuwse rouwstoet. De 37 albasten pleuranten bij het graf van Jan zonder Vrees en zijn echtgenote Margaretha van Beieren op reis. 

De Museumprijs, een initiatief van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen en het advocatenkantoor Linklaters, beloont elk jaar een Vlaams, een Brussels en een Waals museum met elk 10.000 euro. Publieksvernieuwing en publieksbetrokkenheid zijn de hoekstenen van de prijs. De uitreiking van de editie 2011 vond plaats op dinsdag 22 mei 2012 in het Museum van Elsene.

In het nieuwe, monumentale werk Victor Horta 1861-1947 toont Michèle Goslar niet alleen zijn oeuvre vollediger dan ooit. Ze reveleert vele haast onbekende feiten uit zijn leven, in familiekring, als vrijmetselaar, in contact met collega’s en opdrachtgevers. 

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen. In het Monumentenjaar 1975 krijgt de lezer van Openbaar Kunstbezit waar voor zijn geld. Sinds twee jaar hebben het Nederlandse en het Vlaamse Openbaar Kunstbezit de handen in elkaar geslagen.

Op zes plekken in Gent doen vijfendertig kunstenaars hun ding. Ze confronteren de bezoekers met de stad en met kunst in al zijn vormen en diversiteit, zoals de wereld zelf. Een kwarteeuw na Chambres d’amis pakt Gent nu uit met TRACK

Het schilderen van vogels vergt specifieke en specialistische vaardigheden. We moeten dan ook over een aparte schilderdiscipline spreken. Het is een vak dat met veel toewijding geleerd moet worden. Om op uitmuntende wijze vogels te kunnen schilderen, is men genoodzaakt om ze grondig te bestuderen en de eigen technische vaardigheden te vervolmaken.