U bent hier

2012.2 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2012.2
2012 - 50ste jaargang

Gerelateerde Artikels

Rik Wouters (1882-1916) is vandaag een van de lievelingen van het kunstpubliek. Waardering bij collega’s, critici en verzamelaars was er in de laatste jaren van zijn leven. En na de vroegtijdige dood van de kunstenaar groeide de populariteit snel. 

In het centrum van Hingene, op het platteland te midden van de driehoek Antwerpen, Brussel, Gent, op de grens tussen het oude hertogdom Brabant en het graafschap Vlaanderen, ligt een schitterend kasteeldomein. Vandaag is het eigendom van de Provincie Antwerpen nadat het meer dan 350 jaar in het bezit was van de adellijke familie d’Ursel.

Het Stoomcentrum van Maldegem is een belevingsmuseum. Bezoekers voelen er de cadans van een ander tijdperk. U kunt er niet naast kijken, verzekerde de buschauffeur ons: als u de ‘stoomtreintjes’ ziet, dáár is het Stationsplein van Maldegem.

In 1927 verwelkomde het Musée de Grenoble moderne Belgische kunst. Het werd een historische afspraak naar Belgisch model: een expo met de eerder gematigde Brusselse scène, en een expo met de vooruitstrevende expressionisten en surrealisten. Het FeliXart Museum maakt een reconstructie.

Vorige maand beleefden een heleboel enthousiaste jongeren een swingende nacht in een twintigtal Brusselse musea. Ze namen er deel aan de vijfde editie van Museum Night Fever, dat de jeugd van tegenwoordig vergastte op een bonte mix van performances, concerten, workshops, animaties en een heuse afterparty. 

In het FoMu van de Provincie Antwerpen loopt Capturing the Sensible – Memories in architecture, het project van Lara Mennes (°1982). Een project waaraan ze het voorbije jaar heeft gewerkt. Ze heeft verlaten gebouwen geëxploreerd en er details gefotografeerd. Het gaat om scholen, fabrieken en werkplaatsen. 

William Degouve de Nuncques was voor de Eerste Wereldoorlog een van de internationaal best bekende Belgische kunstenaars. Hij verdween geheel uit de belangstelling. De tentoonstelling in het Ropsmuseum komt dan ook over als een revelatie. 

In elk nummer van deze vijftigste jaargang grasduinen we in de boeiende geschiedenis van een halve eeuw Openbaar Kunstbezit in Vlaanderen.