U bent hier

2010.5 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2010.5
2010 - 48ste jaargang

Gerelateerde Artikels

An Devroe had nooit gedacht dat ze ooit met evenveel liefde naar een borstel zou kijken als naar een paar schoenen. Een bezoekje aan de nationale musea van Izegem en ze was verkocht. Vroeger was de borstel­maker even vertrouwd als de bakker vandaag.

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België pakken uit met de tentoonstelling 'Oriëntalisme in Europa'. Tijdens de 19de eeuw ontstaat er in Europa een grote belangstelling voor het Oosten. Andere zeden en gebruiken, een vreemde en ongekende architectuur waren voor een aantal kunstenaars reden genoeg om naar deze vreemde contreien te reizen. 

De kunst van het kijken. Bijbelverhalen en mythen in de schilderkunst

Er is steeds meer nood aan een instrumentarium dat een breed publiek informeert over wat schilderijen van oude meesters nu precies vertellen en hoe ze dat doen. Meer en meer museumbezoekers zijn onvoldoende vertrouwd met de christelijke, en ook de Grieks-Romeinse, beeldtradities. Kunst van het kijken is een bladerboek dat het plezier van het kijken intenser maakt. 

Wereldoorlog I

2014 nadert met rasse schreden. Een van de initiatieven op Vlaams niveau is een inventaris van het eerstewereld-oorlogerfgoed in de Westhoek, niet de museale of archivalische objecten maar het onroerend erfgoed in de frontstreek en het niet-bezette West-Vlaanderen.

Terwijl men in het Groeningemuseum te Brugge focust op Van Eyck en Dürer, snijdt het BOZAR te Brussel een hoofdstuk Cranach aan. Lucas Cranach de Oude (1472-1553) maakte vooral religieuze schilderijen en houtsneden, maar kon niet boven Dürer, het toenmalige genie, uitkomen. 

Vorig jaar kocht de Koning Boudewijnstichting het werk 'De doedelzakspeler' van Jacob Jordaens. Het Antwerpse Rubenshuis mag het met de beste zorgen omringen. Jacob Jordaens vormde tesamen met Pieter Paul Rubens en Anton Van Dyck het richtinggevend trio in de 17de eeuw. 

Rinus Van de Velde woont en werkt in Antwerpen en Gent. Zijn werk kent een steile opgang. Zijn rustige gedrevenheid leidt tot een onverdroten productie van ingrijpende houtskooltekeningen die de kunstliefhebbers niet onberoerd kunnen laten. 

Het Groeningemuseum te Brugge pakt uit met de tentoonstelling Van Eyck tot Dürer over de invloed die de Vlaamse Primitieven hebben uitgeoefend op kunstenaars in Centraal- en Oost-Europa tussen 1430 en 1530. Die invloed was enorm.