U bent hier

2010.2 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2010.2
2010 - 48ste jaargang

Gerelateerde Artikels

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel brengen het inheemse symbolisme van kop tot teen. Weinig stromingen waren zo multidisciplinair. Brussel was ontmoetingsplaats: onder andere Charles Baudelaire (1821-1867), richtinggevend dichter, verbleef er een tijdje.

Traditioneel

Met Allerheiligen plaatsen we chrysanten op het graf van onze dierbaren, met Pasen zoeken we paaseieren in de tuin en bij een geboorte krijgen we suikerbonen. Deze tradities kennen we allemaal. Maar kent u ook de betekenis van een ex-voto en weet u waarom bij een Turks huwelijk een autokonvooi toeterend door de straten rijdt? 

 

De hand van de meester

Manuscript 917 en Manuscript 945, zo staat het getijdenboek van Katherina van Kleef geregistreerd in de Morgan Library & Museum in New York. Het figureert er als topwerk in een fameuze collectie. Het manuscript is lang obscuur gebleven. In de negentiende eeuw deelde men het in twee delen op. De New Yorkse bibliotheek kon het door aan te kopen weer verenigen.

 

De Sint-Vincentius Collegiale uit de elfde eeuw in Zinnik tekent zich af tegen hemel en aarde. Niet indrukwekkender dan ze bedoeld was, maar ten opzichte van het stadje, buiten verhouding groot. Zelfs nog in de achttiende eeuw, toen de ontginning van blauwe steen voor welvaart zorgde. 

Voor een vleugje wereldtentoonstelling van 1910 in Brussel kunt u tot 28 augustus in de hal van de KMKG terecht. De aanwinst "Éternelle Idylle" van Philippe Wolfers (1858-1929) geeft er acte de présence. Con­servator Werner Adriaenssens van de collecties art nouveau en art deco had weinig tijd nodig om de aankoop van de beeldengroep “Éternelle Idylle” te motiveren.

Dit is de eerste individuele tentoonstelling van Gustave Van de Woestyne in het Museum voor Schone Kunsten van zijn geboortestad Gent sinds de retrospectieve van 1949, twee jaar na zijn dood. Na meer dan zestig jaar is het dus de hoogste tijd om het beeld van de verstilde expressionist bij te stellen. 

Het is een hele klim naar het atelier van Yves Beaumont in een pand, drie hoog boven een uitdragerij, op een steenworp van het strand van Oostende. Het licht valt er volop binnen. Hij is er nog maar pas ingetrokken, het is er allemaal nog heel netjes, ietwat ongewoon voor een schildersatelier. 

Reuzen en reuzegrote dieren maken deel uit van de litera­tuur, kunst en mythologie van elke beschaving. Dit the­manummer beperkt zich tot de reuzen en dieren die vanaf het einde van de veertiende eeuw meegedragen worden in processies of stoeten in West-Europa. In het huidige Europa komen deze figuren voor in drie gebieden.