U bent hier

2010.2 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2010.2
2010 - 48ste jaargang

Gerelateerde Artikels

De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België in Brussel brengen het inheemse symbolisme van kop tot teen. Weinig stromingen waren zo multidisciplinair. Brussel was ontmoetingsplaats: onder anderen Charles Baudelaire (1821-1867), richtinggevend dichter, verbleef er een tijdje. Het symbolisme werd voortgestuwd door de dicht­kunst, maar manifesteerde zich ook in de beeldende kunsten, de muziek en het theater. Denk maar aan het theater van Maurice Maeterlinck (1862-1949), onze enige Nobelprijswinnaar literatuur, ook al is zijn oeu­vre goeddeels in de vergetelheid geraakt.

Traditioneel

Met Allerheiligen plaatsen we chrysanten op het graf van onze dierbaren, met Pasen zoeken we paaseieren in de tuin en bij een geboorte krijgen we suikerbonen. Deze tradities kennen we allemaal. Maar kent u ook de betekenis van een ex-voto en weet u waarom bij een Turks huwelijk een autokonvooi toeterend door de straten rijdt? 

Met het project 'Zoals gewoonlijk!?' wil Volkskunde Vlaanderen in eerste instantie zicht krijgen op de rijkdom aan tradities in Vlaanderen. In een tweede fase van het project onderzoeken ze de oorsprong, de betekenis en de evolutie van tradities.

De hand van de meester

Manuscript 917 en Manuscript 945, zo staat het getijdenboek van Katherina van Kleef geregistreerd in de Morgan Library & Museum in New York. Het figureert er als topwerk in een fameuze collectie. Het manuscript is lang obscuur gebleven. In de negentiende eeuw deelde men het in twee delen op. De New Yorkse bibliotheek kon het door aan te kopen weer verenigen.

‘De hand van de meester. Het getijdenboek van Katharina van Kleef.’ hoort als begeleidende publicatie bij een expo in Nijmegen. Maar dit naslagwerk staat op zichzelf. In vier essays geeft men omstandig uitleg over het programma van het getijdenboek, de iconografie, de picturale bronnen en de decoraties in de marge.

De Sint-Vincentius Collegiale uit de elfde eeuw in Zinnik tekent zich af tegen hemel en aarde. Niet indrukwekkender dan ze bedoeld was, maar ten opzichte van het stadje, buiten verhouding groot. Zelfs nog in de achttiende eeuw, toen de ontginning van blauwe steen voor welvaart zorgde en patriciërshuizen de middeleeuwse huisjes verdrongen. De kerk is romaans van buiten, van binnen... vol verrassing.

Pinkstermaandag… elk jaar het zelfde ritueel. Iets na zessen wordt een teken gegeven waarna een stuk achttiende-eeuwse technologie een verbijsterende attractie in werking zet. Later schuiven leden van de broederschap hun schouders onder de 250 kg zware schrijn. Samen met de andere pelgrims verlaten ze de kerk…

Voor een vleugje wereldtentoonstelling van 1910 in Brussel kunt u tot 28 augustus in de hal van de KMKG terecht. De aanwinst "Éternelle Idylle" van Philippe Wolfers (1858-1929) geeft er acte de présence. 

Om de museumcollectie te verrijken is het voor een conser­vator niet alleen essentieel om privé- en handelscontacten te onderhouden, maar ook om vooruitziend te zijn. Con­servator Werner Adriaenssens van de collecties art nouveau en art deco had weinig tijd nodig om de aankoop van de beeldengroep “Éternelle Idylle” te motiveren.

Dit is de eerste individuele tentoonstelling van Gustave Van de Woestyne in het Museum voor Schone Kunsten van zijn geboortestad Gent sinds de retrospectieve van 1949, twee jaar na zijn dood. Na meer dan zestig jaar is het dus de hoogste tijd om het beeld van de verstilde expressionist bij te stellen. Of toch niet?

Gustave schildert met de nauwgezetheid van een Primi­tief, ingetogen maar niet bigot. Wie daaraan twijfelt hoeft maar zijn boeren te bekijken. Aan het zweverige van de Prerafaëlieten heeft hij geen boodschap.

Het is een hele klim naar het atelier van Yves Beaumont in een pand, drie hoog boven een uitdragerij, op een steenworp van het strand van Oostende. Het licht valt er volop binnen. Hij is er nog maar pas ingetrokken, het is er allemaal nog heel netjes, ietwat ongewoon voor een schildersatelier. Dat zal wel gauw veranderen want Yves is een werker en heeft in zijn jonge carrière toch al heel wat op zijn actief.

Reuzen en reuzegrote dieren maken deel uit van de litera­tuur, kunst en mythologie van elke beschaving. Dit the­manummer beperkt zich tot de reuzen en dieren die vanaf het einde van de veertiende eeuw meegedragen worden in processies of stoeten in West-Europa. In het huidige Europa komen deze figuren voor in drie gebieden: het noordwesten, het centrum en het zuidwes­ten en de kustgebieden van de Middellandse Zee.