U bent hier

2010.1 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2010.1
2010 - 48ste jaargang

Gerelateerde Artikels

Brugse bronnen

Brugge heeft als werelderfgoedstad een en ander te bieden. De stad pakt dan ook graag uit met haar schatten. Onlangs nog zette ze het Liber Trotula in de digitale etalage; een laatmiddeleeuws handschrift over vrouwengeneeskunde. Het boekje verschaft ons inzicht in de middeleeuwse gynaecologie.

Oeuvrecatalogus James Ensor

Al decennialang houdt het werk van James Ensor Oostendenaar Xavier Tricot bezig. Die studie is uitgegroeid tot een ware passie die hem gelukkig meer plezier dan hoofdbrekens bezorgt. De nieuwe bijgewerkte versie van Ensors oeuvrecatalogus weerspiegelt zijn gedrevenheid, zonder te vervallen in storend gedweep. 

Congo en Belgie

De grote ontdekkingsreizen in de vijftiende en zestiende eeuw, gevolgd door diverse fases van Europese expansie en kolonisatie in Amerika, Afri­ka en Azië gaven vorm aan een specifieke kunstvorm die men vaak 'ko­loniale kunst' noemt. Koloniale kunst beslaat uiteenlopende periodes en nam diverse vormen aan. 

De Young Ones Award van Lineart is een prijzenswaar­dig initiatief waarmee die beurs jaarlijks uit­pakt en dat stilaan bestaansrecht heeft verworven. Nu was het een wat rommelige bedoening waar een aantal jongere kunstenaars een schraag ter beschikking kregen om er een 'work in progress' te presenteren. 

Op 21 oktober 1489, feestdag van de heilige Ursula, vond een ceremonie plaats in het Brugse Sint-Janshospitaal. De zusters en broeders hadden de relieken van elfduizend maagden uit het oude Ursulaschrijntje naar het nieuwe, door Hans Memling beschilderde, Ursulaschrijn getransfereerd. Oud ingewisseld voor nieuw; ook op kunst staat een houdbaarheidsdatum.

Met enkele toptentoonstellingen in 2009 en een ambitieus festival dit najaar zet Manfred Sellink, Directeur Brugse Musea, de stad regelmatig op de culturele kaart. Een gesprek over zijn Brugse musea en over het museumbeleid. “Het Topstukkendecreet is prima maar kwam in Vlaande­ren wel rijkelijk laat.”

In het Frans Hals Museum loopt een tentoonstelling over de zeventiende-eeuwse Haarlemse kuntenares Judith Leyster. Net voor de opening is in een Oostendse privéverzameling een werk van Leyster ontdekt. Men nam aan dat ze na haar huwelijk maar één keer het penseel ter hand nam. 

Een stevige rode draad, dat was een vernieuwd stadsmuseum in Sint-Niklaas, met nog een echt draaiend breiatelier, aan zichzelf verplicht. En kijk, kinderen kunnen na een bezoek aan het SteM Zwijgershoek een zelfgebreide - rode - muts mee naar huis nemen.