U bent hier

2007.2 - Openbaar Kunstbezit Vlaanderen

OKV2007.2
2007 - 45ste jaargang

Gerelateerde Artikels

Een nieuw leven voor een tweehonderdjarige

Joseph Beuys, die nogal wat musea gezien heeft, noemde het Museum voor Schone Kunsten aan het Citadelpark te Gent één van de mooiste die hij kende. Dat museum is een aantal jaren gesloten geweest voor renovatiewerken. Straks gaat het in volle glorie weer open.

Keramiekkunstenaar Marieke Pauwels

Het huis van Marieke Pauwels in een zonnige straat in Borgerhout staat nog behoorlijk overhoop met alle teruggekeerde werken van haar jongste tentoonstelling te Gent. En straks moet ze voor een maand naar 's-Hertogenbosch voor een project in het Europees Keramisch Werkcentrum. 

De mozaïeken van de Mardasson te Bastogne

Op de hoogte van de Mardasson, een steenworp verwijderd van het centrum van Bastogne, prijkt het stervormig herdenkingsmonument van de slag van de Ardennen . Op de rand van een sierperk wijst een wit bordje naar een crypte die haast niemand bezoekt en dat is jammer. 

Springlevend in de Wunderkammer

Voor uw eerste olifant of walvis moest u in de zestiende eeuw in Antwerpen zijn. Levend, opgezet in een rariteitenkabinet, of in een vers gedrukt boek. Deze zomer roept het Museum Plantin-Moretus/Prentenkabinet die wereld terug op.

Vaak vergeten weldoeners

In het Zilvermuseum Sterckshof loopt de tentoonstelling met Pittig Zilver uit de schenking Albert & Cecile Maesen. De Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België laten kennismaken met tekeningen uit de Nederlandse Gouden Eeuw, aan het museum geschonken door Jean de Grez. Legaten vormen een belangrijk onderdeel van museumcollecties.

De mooiste Tweeluiken

De tentoonstelling Vlaamse Primitieven. De mooiste tweeluiken in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten te Antwerpen is een kunsthistorisch liefdesverhaal. Voor het eerst sinds eeuwen is een vijfendertigtal diptieken herenigd. Er was al lang een vermoeden dat vele van die vijftiende-eeuwse panelen samen horen als een diptiek.

In de beleving van kunst staat de kwaliteit van de waarneming centraal. Anderzijds doet de kunstenaar er alles aan om die waarneming in één bepaalde richting te stuwen. Als hij het goed aan boord legt, zeg maar als hij voldoende talent heeft, moet hij er dus in slagen onze blik met de zijne te laten samenvallen.