U bent hier

Mudel pakt uit met een aangekocht schilderij van De Keyser

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Raoul De Keyser

 

Op vrijdag 23 juni opent het Mudel de expo Raoul De Keyser. Release naar aanleiding van het recent aangekochte schilderij Het niets aangenaam gevuld met weinig uit 1971. De solotentoonstelling toont ruim twintig schilderijen van De Keyser uit verschillende museale en private collecties. Drie kunstwerken zullen er voor het eerst aan het publiek getoond worden, waaronder het schilderij Woonkamer uit 1969. Curator Wim Lammertijn en kunsthistoricus Steven Jacobs vervolledigen de tentoonstelling met een catalogus.

 

De expositie kan beschouwd worden als de opvolger van Raoul De Keyser. 1964-1970 in 2013. Toen focuste curator Jan Hoet zich op de startperiode van de schilder. De huiselijke omgeving met alledaagse voorwerpen en het landschap met impressionistische en recreatieve motieven typeren zijn vroege periode. De Keyser gebruikte die iconen als alibi om te experimenteren met de formele karakteristieken van de schilderkunst. De nieuwe expo ligt in het verlengde en richt zich op de periode waarin verschillende iconen hun context verloren. De voetbalkousen illustreren dit proces op een treffende manier.     

 

Raoul De Keyser, De voetbalkousen van Jan H., 1967 © Hilde D’haeyere

 

De voetbalsok liet zich in 1967 voor de eerste keer zien in het oeuvre van De Keyser. Het schilderij De voetbalkousen Jan H. toont twee blauw-gele sokken die in een geabstraheerd landschap vertoeven. Hierbij valt het op dat de tastbaarheid van de kousen moest wijken tijdens het creatieproces, waardoor het 2D-karakter van de schilderkunst naar voor komt. De keuze om het egale blauw en geel strikt gescheiden naast elkaar te plaatsen versterkt de vlakke uitstraling. De wasknijper en de achtergrond bieden hiertegen een minimale weerstand door een dieptegevoel te suggereren. Zo behoudt de wasknijper zijn 3D-vorm en lijkt er een perspectivisch spel aan de gang tussen de verschillende vlakken van de achtergrond.  

 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Raoul De Keyser

Raoul De Keyser, Voetbalkous (test I), 1970 © Hilde D’haeyere 

 

Drie jaar later verscheen het icoon acht keer op doek. Voor het schilderij Voetbalkous (test I) koos De Keyser voor andere picturale opties. Zo verschijnt een witte, geplooide voetbalkous op het vlak, omgeven door een zwarte contour. Het discreet spel van diepte en vlakte wordt uitgelokt door de omtreklijn. Het ontbreken van een waslijn en de knijper zorgt ervoor dat de voetbalsok een geïsoleerde en monumentale indruk achterlaat op de abstracte, geel-groene achtergrond. 

 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Raoul De Keyser

Raoul De Keyser, Het niets aangevuld met weinig, 1971 © Mudel

 

Het experimenteren met de voetbalkous bereikte een climax in het schilderij Het niets aangevuld met weinig (1971). Zo verliest het motief bijna de connectie met de werkelijkheid. De Keyser liet zowel de knijper, de waslijn als de zwarte contour achterwege en plaatste de juxtapositie van blauw en geel centraal op een witte, ijle achtergrond. De schilder slaagde erin om enkel het tweedimensionale te accentueren door elke dieptewerking te weren. Met die strategie gaf de kunstenaar de voorkeur aan de kleur, het vlak en de vorm van de drager. Dit plaatst het werk gedeeltelijk in het discours van de modernistische schilderkunst. Het behandelen van een banaal voorwerp linkt het grafisch ogend werk op zijn beurt aan de popart. Tenslotte duidt het witte vlak op De Keyser’s interesse voor minimale schilderkunst. Vanaf de eerste helft van de jaren zeventig kwam het minimale tot ontplooiing in zijn oeuvre.