U bent hier

Kunstdieven stelen unieke werken uit de zestiende eeuw

openbaar kunstbezit vlaanderen - Martin Didier uit Limoges Saint Hubert

 

Op dinsdag 11 april maakten kunstdieven zich meester van twee panelen uit een retabel in Saint-Hubert in de provincie Luxemburg. De panelen zijn geschilderde emails die in een kapel aan de zuidelijke omgang van de basiliek hingen. Het retabel is geïnspireerd op de kleine passie van Albrecht Dürer uit 1511 en bestaat uit vierentwintig plaketten van twintig bij dertig cm die gemonteerd zijn in een houten kader. Tweeëntwintig zijn gebaseerde op Dürer.

 

 

Het retabel dateert van tussen de abdijbrand in 1525 en de verwoesting door de calvinisten in 1568. Dat is te zien aan een chronogram op het houtwerk: ConCVLCaVerVnt sanCtIfICatIoneM. Dit chronogram staat voor 1568. De emailleur was Martin Didier uit Limoges. Die emailleur was een bijzonder kunstenaar en emailleur du roi. Didier was werkzaam midden de zestiende eeuw. Martin Didier mag niet verward worden met Martin Didier Pape die signeerde met MD, M.D.P. of MDPape uit dezelfde periode, wiens meeste werk in grisaille was en slechts af en toe in polychromie. Het KIK dateerde de email tussen 1534 en 1568. De beeldenstormers takelden het retabel reeds behoorlijk toe en enkele jaren geleden stalen kunstdieven de engel die het retabel sierde.

 

Dit keer gingen de dieven aan de haal met plaket tweeëntwintig (l’ascension à Béthanie, nummer XXXV van de Kleine Passie) en plaket drieëntwintig (le miracle de la Pentecôte, nummer XXXVI van de Kleine Passie). Het KIK roept op om de afbeeldingen zoveel mogelijk te delen en de kunstdieven te klissen.