U bent hier

Een Rubens op zolder?

 

Jaarlijks organiseert het Rubenianum, het studiecentrum verbonden aan het Rubenshuis, een soort Tussen Kunst & Kitsch. Woensdag 7 december 2016 gaat de vierde expertisedag door.

 

Specialisten beantwoorden vragen over kunstwerken die het publiek aanbrengt, op voorwaarde dat het Oude Europese kunst zoals schilderijen, tekeningen, prenten (gravures) en kleine sculpturen betreft. De nadruk ligt dus op de vijftiende, zestiende, zeventiende of achttiende eeuw en bij voorkeur uit onze contreien. De kenners zijn niet van de minsten: Prof. em. dr. Arnout Balis (Centrum Rubenianum), dr. Claire Baisier (curator van het Museum Mayer van den Bergh), Carl Depauw (Kunstmusea Antwerpen), dr. Valérie Herremans (Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen), dr. Margret Klinge (Centrum Rubenianum), Cécile Kruyfhooft (Centrum Rubenianum), prof. em. dr. Hans Vlieghe (Centrum Rubenianum), Bert Schepers (Centrum Rubenianum) en Bert Watteeuw (Rubenianum) geven op de beoordelingsdag kunsthistorische informatie over het onderwerp, de stijl, de techniek, de datering en mogelijk de kunstenaar van de objecten.

 

De kunsthistorici duiden en situeren de kunstwerken, maar geven geen schattingen of waardebepalingen. Wel kunnen ze desgewenst doorverwijzen. Wie wil deelnemen moet vooraf een digitale foto sturen naar rubenianum@stad.antwerpen.be om te zien of zijn kunstwerk in aanmerking komt. De medewerkers va het Rubenianum hebben een lijst en geven de deelnemers een volgnummertje en leiden hen zo gauw mogelijk naar de geschikte specialist(en). Twee jaar geleden kon een object bijvoorbeeld door zowel Guy Delmarcel (de authoriteit qua Vlaamse wandtapijten), Nico Vanhoutte (hoofd restauratie KMSKA), Hans Vlieghe (dé Rubensspecialist van de afgelopen decennia) bekeken en besproken worden. Vorig jaar bracht een eigenaar een bijzonder goed bewaarde Rubensprent mee. Rubens besteedde veel aandacht aan prenten om zijn werk te promoten. Zo bekwam hij privileges in de Republiek, de Spaanse Nederlanden en Frankrijk. Het waren als het ware reclamefolders, maar ook verzamelobjecten waar kunstenaars en liefhebbers veel geld voor neertelden.