U bent hier

kunstwerk

Tot de jaren 1990 was er weinig belangstelling voor de geschiedenis van de Belgische vloer- en wandtegel. Vonden wij onze tegels te gewoon? Terwijl er in Nederland en Duitsland honderden tegelverzamelaars zijn, ging het in België tot voor kort om slechts enkele mensen. Daarin komt stilaan verandering. De jaar na jaar groeiende belangstelling voor de Gilliotdag maakt dat duidelijk. 

Openbaar Kunstbezit Vlaanderen - Lam Gods

Vier jaar lang werkte een team van acht restauratoren aan de conservatie en restauratie van de buitenzijde van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’. Het project werd gefinancierd door de Vlaamse Overheid (80 %) en door het Fonds Baillet-Latour (20 %). Het resultaat is ingrijpender dan gelijk welke specialist ooit had kunnen vermoeden.

Liers toneelhandschrift

In 2014 erkende de Vlaamse overheid een achttiende-eeuws toneelhandschrift als een ‘topstuk’. Een jaar later kocht de overheid het handschrift zelfs aan. Wat is er zo bijzonder aan deze verzameling Lierse toneelstukken?

Het Rubenshuis in Antwerpen deed een uitstekende zaak door een ‘verborgen’ Van Dyck als langdurige bruikleen binnen te halen. Vlaamse erfgoedinstellingen kunnen simpelweg geen grote namen aankopen. Wie niet rijk is, moet dan maar slim zijn. ‘De meester leeft!’, zo luidt de baseline van het Rubenshuis. Maar ook zijn beste pupil is springlevend.

Een nieuw Lam Gods - Tussenstand van de restauratie en conservatie

In oktober 2012 ging de restauratie- en conservatiecampagne van De aanbidding van het Lam Gods (1432) van de Gebroeders Van Eyck van start. Het restauratieatelier bevindt zich in het Museum voor Schone Kunsten in Gent. 

Hoogtepunt oorlogskunst in Nieuwpoort - IJzerpanorama ziet opnieuw het licht

Een oplossing voor het Panorama van de Slag bij de IJzer was anno 2014 “schrijnender en dwingender dan ooit.” Het Koninklijk Museum van het Leger en de Krijgsgeschiedenis in Brussel liet de - digitale - primeur voor de stad Nieuwpoort.

 

Farasyn - Een kapitaal stuk voor Antwerpen

Het schilderij De oude vismijn in 1882 van Edgard Farasyn, een stuk uit de collectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen, is recent behandeld in het restauratieatelier van het museum. Dit was meteen de aanleiding voor een diepgaand onderzoek naar het ontstaansproces van het schilderij. 

Caritas keert terug naar de Zavel - Een kapel in puur zwart-wit

Toen de keizerlijke postmeester graaf Lamoral II de Tassis het recht verkreeg de naam van de roemrijke Torriani (de la Tour) te dragen, vierde hij dat met een ontzagwekkende kapel. De ontdekking van de zeventiende-eeuwse beeldengroep Caritas wekt deze geschiedenis weer tot leven. 

De restauratie van Golgotha: De opstanding van een ontwricht schilderij

De provincie Antwerpen kende in 2013 een subsidie toe om het zeventiende-eeuwse paneel met de voorstelling van Golgotha uit de Sint-Stefanuskerk in Hingene te restaureren. Geen seconde te vroeg, zo blijkt. 

Een kluis van een boom. Een boom van een kluis.

In een zijbeuk van de Sint-Leonarduskerk in Sint-Lenaarts (Brecht) bevindt zich een laatmiddeleeuwse archiefkist, ook comme of tresoorkist genoemd. Alleen is na meer dan vijf eeuwen de kist zelf de schat geworden. Het is immers een van de weinige boomstamkisten in ons land. 

Pagina's

Abonneren op RSS - kunstwerk