U bent hier

Themanummer Fin-de-Siècle

Themanummer Fin-de-Siècle

Voor het onbetwiste zwaartepunt van de kunst in Brussel rond 1900 zorgen twee kunstkringen die terecht naam hebben gemaakt. Van 1883 tot 1893 zijn Les Vingt (of Les XX) actief. Een jaar later neemt La Libre Esthétique het over tot de Groote Oorlog. Spilfiguur is telkens de advocaat, kunstliefhebber, musicus en verzamelaar Octave Maus (1856-1919). Dertig jaar lang zorgt hij er voor dat Brussel zich als internationale kunstenhoofdstad kan profileren. Zo bouw je een trouw publiek op.

In de herfst van 1883 wordt het lokale artistieke leven grondig door elkaar geschud. Het epicentrum van de eerste aardschok is het Café des Boulevards vlakbij het oude Noordstation. De hoofdrolspelers zijn enkele baldadige kunstenaars die zich na een stevige discussie over het impressionisme hebben losgezongen van hun kring L’Essor – ondanks de ambitieuze groepsnaam die bloeitijd en kracht suggereert, is wat daar gebeurt hen te braaf, te eclectisch en te commercieel.

Een twintigtal dissidenten zal de wereld veranderen. De lijst wordt aangevoerd door hemelbestormers als James Ensor, Jef Lambeaux, Fernand Khnopff, Théo Van Rysselberghe en Willy Finch. Dat zij uitgekeken zijn op de pompeuze officiële kunstsalons en de deur van de academie met een luide klap achter zich dicht hebben getrokken, verbaast niemand, maar voortaan kan zelfs het gematigd progressieve L’Essor hen niet langer bekoren.

Wat zij doen is verre van ongezien. Wie er in die dagen tijdschriften als L’Art moderne ofLa Jeune Belgique op naslaat, struikelt om de haverklap over verhalen waarin kunstenaars overal in Europa hun eigen weg gaan en iets nieuws bedenken: een blad, een kring, een stijl.

€7,00
OKV-abonnees die in België wonen, moeten geen verzendkosten betalen!